
113
Wereld Suïcide
Preventie Week

Oplossing.
Ieder jaar een pakkende campagne.
Tijdens de WSPW zetten 113 en partners in heel Nederland zich extra in om suïcidepreventie op de kaart te zetten. Met verschillende initiatieven en trainingen helpen zij mensen om de signalen van suïcidale gedachten bij anderen te herkennen en om het gesprek te starten. Suïcide raakt ons immers allemaal. Je kunt zelf te maken krijgen met suïcidale gedachten of iemand tegenkomen die hiermee worstelt.
De campagne van 2025 met het thema 'Op zoek naar woorden' benadrukt het belang van het bespreekbaar maken van zelfdoding én wijst mensen op concrete tools om het gesprek te starten. Praten over suïcide en het vinden van woorden is niet altijd even makkelijk, maar kan wel het verschil maken.
De oproep is duidelijk: Ga mee op zoek naar woorden in de online Vraag Maar-Training.





Flights
3
Clicks
203K
Impressies
20.7M
Kanalen
8
Resultaten.
Opdracht.
Ontwikkel een meerjarenstrategie en bijbehorende jaarlijkse campagnes rondom de Wereld Suïcide Preventie Week (WSPW) waarin extra aandacht wordt gevraagd voor suïcidepreventie.

Inzicht.
Iedereen kan helpen.
Wist je dat er in Nederland gemiddeld 5 mensen per dag uit het leven stappen? Dat cijfer kunnen we alleen samen omlaag krijgen. Suïcidepreventie is dus niet alleen een taak voor gespecialiseerde hulpverleners; iedereen kan een steentje bijdragen. Door aandacht te hebben voor elkaar én zelfdoding bespreekbaar te maken. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.


